امشب برگزیدگان جشنواره فجر در حالی معرفی میشوند که بعد از اعلام نامزدها واکنشهای متعددی را شاهد بودیم، مثلاً سیدمحمود رضوی در صفحه مجازی خودش نوشت: در تیتراژ و فرمهای شرکت در جشنواره فجر، جواد عزتی و هادی حجازیفر را بهعنوان نقش اول مرد فیلم ماجرای نیمروز/رد خون اعلام کرده بودیم اما در کمال تعجب نام جواد عزتی بهعنوان نامزد نقش مکمل مرد توسط جشنواره اعلام شد!!
یا حامد بهداد بعد از کاندیدا شدن علی نصیریان برای بازی در فیلم «مسخرهباز» همایون غنیزاده نوشت: یادتان نرود که فقط سی و هفت سال از عمر جشنواره فیلم فجر شما میگذرد و علی نصیریان از شما و جشنواره شما و سیمرغهای شما خیلی خیلی بزرگتر است. دستکم به خودتان رحم کنید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به علی نصیریان بدهید؛ برای ایفای نقش تمامعیارش در فیلم «مسخرهباز» ساخته همایون غنیزاده.
با همه این تفاسیر قرار است از بین نامزدهایی که دبیر جشنواره فیلم فجر شب گذشته اعلام کرده برگزیدگان معرفی شوند تا بهترینها در جلوههای بصری، جلوههای ویژه میدانی، چهرهپردازی، طراحی لباس، طراحی صحنه، صدابردار، صداگذاری، موسیقی متن، تدوین، بازیگر مکمل مرد، بازیگر مکمل زن، بازیگر نقش اول مرد، نقش اول زن، فیلمنامه، کارگردانی، فیلم سودای سیمرغ و فیلم بخش نگاه نو برای سی و هفتمین سال سینمای ایران جوایز و سیمرغهای خودشان را بگیرند.
در ابتدای مراسم محمدرضا شهیدی فر بهعنوان مجری اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور جمشید مشایخی و علی نصیریان را گرامی داشت و درگذشت همسر نصیریان را تسلیت گفت. او نگاهی به نامزدهای اصلی جشنواره در بخشهای مختلف خصوصاً کارگردانی و بازیگران داشت و نمایش تصاویرشان در مانیتور سالن همایشهای برج میلاد باعث شد تا حاضرین در سالن تشویقشان کنند.
ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره فیلم فجر پشت تریبون حاضر شد و گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می رسانیم که سال 97 پرمخاطبترین و پرفروشترین سال سینمای ایران را شاهد بودیم؛ سینمایی که متنوع بودند و 100 سالن سینمایی هم به ساختار سینمای ایران افزوده شد. آثار سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گواه بر رشد و توسعه کیفی سینمای ایران است؛ همان طور که منتقدین و صاحب نظران بر سال سخت داوریها تأکید کردند. تنوع ژانر و موقعیتها و مضامین و خلق آثار ارزشمند و قابل باور برای مردم نشاندهنده بالندگی سینمای ایران در چهلسالگی انقلاب است. جشنواره فجر برای ایران اسلامی فقط یک رویداد فرهنگی و هنری نیست بلکه یک جریان اجتماعی را رقم میزند، این همان اتفاقی است که از ذهن و قلم بسیاری از رسانهها مغفول ماند، چرا که آثار برگزیده سینما در تمام استانها برگزار شد و سانس فوقالعاده برای ده فیلم و صفوف طولانی مردم نشاندهنده این استقبال باشکوه مردم در تداوم همان جریان اجتماعی است که سینمای ایران رقم زد. سینمای ایران از فردا را های جدیدی را در پیش دارد و به فتح قلههای مؤثرتر و باشکوهتر میاندیشد. همه سینمای ایران پیروزند و برای این راه پرفراز و نشیب کنار هم میکوشیم.
مجری اختتامیه با دعوت از داوران بخش نگاه نو در غیاب سعید سهیلی که در بیماری بهسر میبرد، اهدای جوایز را با این بخش آغاز کرد. داوران چهار فیلم کوتاه داستانی را داوری کردند که سیمرغ بلورین به فیلم کوتاه بچهخور بهکارگردانی محمد کارت اهدا شد. محمد کارت بعد از دریافت سیمرغ بلورین بر تداوم حضور فیلم کوتاه در جشنواره تأکید کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی مستند بین 5 فیلم سینمایی مستند به بهارستان خانه ملت بهکارگردانی بابک بهداد اختصاص پیدا کرد. او بعد از دریافت سیمرغ بلورین، گفت: سینمای مستند امروز با خلاقیت و جسارت، عرصه داستانی را تحت تأثیر قرار داده اما مورد بیمهری قرار میگیرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی بخش نگاه نو از میان 10 اثر سینمایی که نامزد شدند به فیلم سینمایی "مسخرهباز" همایون غنیزاده تعلق گرفت. خیال محمد یک مهاجر افغانستانی بعد از دریافت سیمرغ غنیزاده بهجای او بهروی صحنه آمد و گفت: غنیزاده از من خواستند بهجای او روی جایگاه حاضر شوم و از مشکلات مهاجرین افغانستانی بگویم، ولی ترجیح دادم بهجای گلایه و تشریح مشکلاتم، از امیدواری بگویم و آرزوی عبور از مشکلات را برای ایران و ایرانی داریم. از شما تشکر میکنیم که به ما آرامش برگردانیدید.
خیال محمد با کمک شهیدی فرد متن ارسالی همایون غنیزاده را تمام کرد؛ این کارگردان از گرفتن جایزه جشنواره فجر صرفنظر کرد. این اولین حاشیه جشنواره بود که شهیدی فرد هم به آن اشاره کرد و هیئت داوران هم قدری از این موضوع ناراحت شدند.
شهیدی فرد در ادامه تصریح کرد: یکی از فیلمهایی که مورد توجه قرار گرفت و به بخشی از دوران دفاع مقدس و ماجرای اسارت بیست و سه نفر پرداخت در فیلم بیست و سه نفر بهخوبی دیده شد. چند فیلم اقتباسی مثل شبی که ماه کامل شد، سمفونی نهم و غلامرضا تختی ساخته شد اما این فیلم یک سوژه نوجوانانه است که حال خوشی به مخاطب میدهد. با پخش صحبتهای ملاصالح شخصیت فیلم بیست و سه نفر و پخش لحظاتی از فیلم، شخصیتهای اصلی بیست و سه نفر اسیر همراه با بازیگران نوجوان فیلم که نقشهایشان را ایفا کردند بهروی جایگاه حاضر شدند و حاضرین در سالن ایستاده تشویقشان کردند که ایستادگی و مقاومت را به مردم ایران آموختند.
البته کنار حضور این بیست و سه اسیر، ملاصالح مترجم این 23 نفر در زمان اسارت هم به این جمع اضافه شد. گوهر خیراندیش با پای آسیبدیده بهسختی روی جایگاه آمد و به این اسرا ادای احترام کرد. حبیب احمدزاده و منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما برای اهدای جوایز در جایگاه حاضر شدند.
خیراندیش با تقدیر از این شخصیتها گفت: این اسیران قابل احترامند و ادای احترام ویژه دارم به شما ایستادهها! نتوانستم با این پای ناسالم فیلمهای زیادی را ببینم ولی توانستم مردی بدون سایه و قصر شیرین را تماشا کنم و گفتم برم و 23 نفر را هم ببینم تا بتوانم در اواسط فیلم یک چرتی بزنم. اما آنقدر با روایت باشکوهی از مقاومت و ایستادگی مواجه شدم که اشک میریختم. بیست و سه نفر یک فیلم بااستاندارد کیفی بود و دیالوگهای فوقالعاده و قاببندی اعجاببرانگیز فیلمبرداریاش بسیار مرا درگیر کرد. من میخکوب بودم و حتماً این فیلم پرفروش خواهد شد. خدا خدا میکردم به همین زودی چراغها روشن نشود و هقهق و گریههایم برای مخاطبین معلوم نباشد تا نگویند این بازیگر شوآف میکند. شخصیت ملاصالح شخصیت جالب توجهی داشت چراکه در سه برهه مختلف اسارت مورد غضب قرار گرفت. گوهر خیراندیش یک شوخی با حبیب احمدزاده هم کرد؛ به من گفتند "در اینجا یک لحظه احساساتی نشوی و ملاصالح را ببوسی!"، من حواسم هست و بهتعبیر قاضی یزد از دور این بیست و سه نفر را میبوسم و سر تعظیم فرود میآورم.
عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی هم برای تقدیر روی جایگاه آمدند. قرار شد از حضور این آزادگان و بازیگران عکسی بهیادگار گرفته شود تا بهترین عکس از این لحظه انتخاب شود و در موزه سینما نصب شود. سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به بیست و سه نفر رسید و مجتبی فرآورده و مهدی جعفری بهعنوان تهیهکننده و کارگردان این سیمرغ را دریافت کردند. مجتبی فرآورده بعد از دریافت سیمرغ گفت: این سیمرغ را به مردانی که هشت سال و سه ماه و بیست روز پای آرمانهای انقلاب ایستادند و لایق این تقدیر هستند تقدیم میکنم.
حبیب احمدزاده جواب شوخی گوهر خیراندیش را داد و تصریح کرد: "به من گفتید حکم مادری دارید و این افتخار من است. رویدادی که خانم خیراندیش تعریف کرد به 25 سال پیش بازمیگردد و اسلام دستوری دارد که بهواسطه آن ایشان میتواند سر این نوجوانان را هم ببوسد". این شوخی با خنده حضار همراه بود.
در ادامه مراسم وزیر ارشاد پیام رئیس جمهور به جشنواره فیلم فجر را قرائت کرد.
متن پیام رئیس جمهور به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم، هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسانها و بلکه نسلها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است که بهدلیل درهمتنیدگی با ذوق، سلیقه، هنر و نبوغ انسانی، میتواند در پیچیدهترین لایههای روح انسانها نفوذ کند و کاری که از هزاران صفحه متن و سخنرانی برنمیآید را در چند لحظه بر جان مخاطب بنشاند. قابلیتهای فراوان این هنر جامع و صنعت جهانی، سرچشمه بسیاری از روشنایی و داناییهایی است که میتواند جامعهها را به دنیایی بهتر و فرداهای روشنتر، رهنمون کند. بهرهوری از آثار ارزشمند سینما اما نیازمند شناخت هوشمندانه، نگرش عمیق و مواجهه خردمندانه با این پدیده جهانشمول است که بهویژه امروز، از پیچیدهترین و مؤثرترین مظاهر حرکت فرهنگی بهشمار میرود. تلاشهای مجدّانه هنرمندان فهیم، فروتن، مردمی و صاحبسبک ما، خوشبختانه باورهای سنتی و کهنه در مواجهه با سینما را به حاشیه رانده و الگویی واقعبینانه و پیشرو برای این مواجهه، ایجاد کرده است؛ الگویی که هم پاسدار ارزشهای دینی و ملی ماست، هم روایتگر طبع هنرمند ایرانیان و فرهنگ زنده و مبتکر ایرانی است؛ و نیز واجد بالاترین استانداردها که میتواند صدرنشین رقابت در عرصههای بینالمللی باشد. در چهلسالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران بههمت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشهدار و پرشاخوبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهمترین نمادهای بلوغ ملت ایران بهشمار میرود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلیگاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالیترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینهساز تحولی فرهنگپایه و جامعهمحور بوده و خواهد بود. شجره تنومند سینمای ایران برای ادامه ثمردهی و در امان ماندن از گزند آفات زمانه، بیشتر از همه به مراقبت و مواظب خودِ اهالی محترم سینما، اهتمام دولت بهویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی مخاطبان گوهرشناس خود نیاز دارد. تهی شدن از معنا، فراموشی ارزشها، فاصله گرفتن از دغدغههای مردم، زماننشناسی، انفعال در برابر سختیها، و اختلال در تشخیص ضرورتها و نیازها، از جمله خطرات در مسیر بالندگی سینمای ملی ما است. مهمترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتی، بیتردید خود سینماگرانند که برای حال و آینده سینما، دلسوزترین و برای اداره آن شایستهترین بهشمار میروند، این باور مبنایی دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری است که اینجانب، هیچگاه از آن عدول نخواهم کرد. در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صفآرایی کردهاند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بستهاند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغههای مردم، میتواند در این مصاف سرنوشتساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواریهای فعلی را آسانتر کند. سینمای ایران میتواند در عین آموزندگی و ایجاد سرگرمی، با اشتغالزایی عظیم، در عرصه اقتصادی هم نقشآفرین باشد و هم با ترمیم شکافها و تقویت ارزشهای مشترک، وحدتآفرینی کند. فعالان این سینما میتوانند با آثار خود برای هممیهنان، آرامش مناسبی در برابر التهابآفرینان بسازند؛ مردمی که بزرگترین سرمایه و پشتوانه سینما هستند. جشنواره فیلم فجر، نهتنها مهمترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه میتواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی بهپیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم. اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دستاندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس میدارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسئلت دارم.
حسن روحانی رئیسجمهوری اسلامی ایران
پس از پخش نماهنگی از واکنشهای هنرمندان به ددمنشیهای استکبار و همبستگی با مظلومین جهان اسلام، مرضیه هاشمی مجری و خبرنگار پرس تیوی که در هفته های گذشته توسط ماموران اف.بی.آی. دستگیر شد با اعلام مجری توسط حاضرین مورد تشویق قرار گرفت.
در ادامه هم اعضای هیئت داوران (پوران درخشنده، ریما رامینفر، محمد احسانی، محمدعلی باشهآهنگر، محمد بزرگنیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری) روی جایگاه حاضر شدند تا برگزیدگان بخش سودای سیمرغ معرفی شوند.
مهرزاد دانش بیانیه هیئت داوران بخش سودای سیمرغ را قرائت کرد؛ هیئت داوران سودای سیمرغ در پی تماشای فیلمهای بخش مسابقه به رشد و توسعه رسید که کار به چند اثر برگزیده کار سختی بود. توجه به لحنها و پرداختها و ژانرهای متنوع بسیار قابل تأمل بود. جالب توجه است امسال سینمای ایران قاب محدود آپارتمانی را شکست و به موقعیتهای متنوع و دورافتاده رفت. نقد لایههای زیرین در اتفاقات مختلف کشور چه تاریخی و چه دینی تحسینبرانگیز بود. درک لحظات و روزمره جامعه نیز کار منحصر به فردی بود و بسیاری را شگفتزده کرد. فیلمنامه همچنان اسفندیار سینمای ایران است و همچنان مشکلاتی در آن دیده میشود. معیاری جز سنجههای داوری برای هیئت داوران مهم نبود و داوری در جشنواره فجر منزه از سهمخواهیهایی است که برخی مطرح کرده و مطرح میکنند. امیدواریم داوری ما منطبق با خرد و اندیشههای سینمای ایران و همسو باشد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوههای میدانی به ایمان کریمیان برای فیلم ماجرای نیمروز2/ رد خون رسید.
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه بصری بهروی مانیتور سالن برج میلاد مرور شد. محمود کلاری رأی این بخش را اعلام کرد؛ سیمرغ بلورین بهترین جلوههای بصری به جواد مطوری برای فیلم "مسخرهباز" اختصاص پیدا کرد. او بعد از دریافت سیمرغ بلورین گفت: این جایزه را به همتیمیهای خودم تقدیم میکنم.
ریما رامینفر بعد از مرور نامزدهای بهترین چهرهپردازی، اعلام کرد سیمرغ بلورین این بخش به ایمان امیدواری بهخاطر چهرهپردازی فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد، رسید.
بعد از مرور نامزدهای بهترین طراحی لباس، محمد بزرگنیا برای اعلام سیمرغ بلورین این بخش پشت تریبون آمد و گفت: محمدرضا شجاعی بهعنوان بهترین طراحی صحنه و لباس بهخاطر فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد، انتخاب شد.
طراحی صحنه بخش دیگر اهدای جوایز جشنواره سی و هفتم بود؛ محمد بزرگنیا رأی این بخش را این طور اعلام کرد: سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای فیلم غلامرضا تختی اختصاص پیدا کرد.
بهترین صدابردار جشنواره سی و هفتم بعد از مرور نامزدهای این بخش اعلام شد. محمد احسانی برگزیده این بخش را معرفی کرد؛ سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ایرج شهزادی برای فیلم متری شیش و نیم رسید.
نامزدهای بهترین صداگذاری جشنواره سی و هفتم معرفی شدند. محمد احسانی اعلام کرد که سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای صداگذاری مناسب ماجرای نیمروز2/رد خون اهدا میشود.
سیمرغ بلورین بهترین تدوینگر جشنواره سی و هفتم فیلم فجر بعد از مرور نامزدهای این بخش توسط مهرزاد دانش اهدا شد به بهرام دهقانی برای فیلم متری شیش و نیم. در غیاب دهقانی، سیدجمال ساداتیان تهیهکننده این فیلم، سیمرغ را دریافت کرد.
در بخش موسیقی متن بهترینهای این بخش معرفی شدند اما برگزیده اصلی را پوران درخشنده اعلام کرد. سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم "قصر شیرین" اختصاص پیدا کرد.
در بخش بهترین فیلمبرداری، حاضرین با نامزدها آشنا شدند. محمود کلاری قبل از اعلام رأی این بخش، فیلمبرداریهای سینمای ایران را رو به رشد و مطابق با استاندارد جهانی دانست و گفت: "ایکاش میتوانستیم برگزیدگان بیشتری را انتخاب کنیم". حمید خضوعی ابیانه برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای فیلم غلامرضا تختی شد. در غیاب او عوامل این فیلم جایزه را دریافت کرد.
با مروری بر نامزدهای نقش مکمل زن، ریما رامینفر برگزیده این بخش را اعلام کرد: فرشته صدرعرفایی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای ایفای نقش در فیلم شبی که ماه کامل شد دریافت کرد. او بعد از دریافت سیمرغ خود گفت: از هیئت داوران تشکر میکنم و خانم آبیار که این فرصت را در اختیار من قرار داد. آرزو کنم دنیای عشق در مقابل تکفیر، صلح در برابر جنگ و مهربانی در مقابل خشونت که دنیای خوبی خواهد شد.
علی باشهآهنگر برای اعلام بهترین نقش مکمل مرد اعتراف کرد که انتخاب در این بخش بسیار سخت بود و این جایزه به علی نصیریان بهعنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم سینمایی مسخرهباز اهدا شد. همه ایستاده این بازیگر را تشویق کردند؛ نصیریان پشت تریبون حاضر شد و گفت: من تا به حال در این چهل سال سیمرغ نگرفتم، انتظار نداشتم، حالا هم سیمرغ درجه دو گرفتم. مشکلات داشتم ولی دوست داشتم بیایم از این تریبون استفاده کنم من آدم سعادتمندی بودم در این سن این امکان برایم بهوجود آمد با نوه خودم همایون غنیزاده کار کردم. این شانس من بود که در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوبها، همکاری داشته باشم. برای غنیزاده آتیه خوبی را پیشبینی میکنم. از تماشاگران و هیئت داوران تشکر میکنم.
بعد از پایین آمدن، جمشید مشایخی علی نصیریان را در آغوش گرفت و صحنه جذابی خلق کرد. او بهجهت بیماری نتوانست روی جایگاه بیاید؛ مشایخی گفت: او کارگردان اولین تئاتر من است. نصیریان قسمتی از وجودش را از دست داده است. نمیخواستم به او تسلیت بگویم ولی همسر عزیزش را از دست داده است.
جایزه ویژه هیئت داوران بهترین فیلم پویانمایی جشنواره سی و هفتم به اشکان رهگذر برای ساخت انیمیشن سینمایی آخرین داستان اهدا شد. او بعد از دریافت سیمرغ گفت: 9 سال جنگیدیم تا پویانمایی در قد و قواره شاهنامه ساخته شود.
سیمرغ بلورین فیلمهای هنر و تجربه به همایون غنیزاده برای فیلم مسخرهباز رسید. او این بار بهروی جایگاه آمد و گفت: خیلی خوشحالم امشب در جمع شما هستم. نصیریان گفت "بعد از چهل سال یک سیمرغ گرفتم"، و من امشب دو سیمرغ گرفتم. سیمرغ اول را نگرفتم چون نگاه نویی به جشنواره ندادم اما این سیمرغ را میگیرم چون در بخش هنر و تجربه به من داده میشود، سلیقه شخصیام است و از من آزرده نشوید.
نامزدهای بهترین بازیگران نقش اول زن مرور شدند و بعد از آن پوران درخشنده، بهترین بازیگر زن جشنواره سی و هفتم را معرفی کرد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای فیلم شبی که ماه کامل شد رسید.
او بعد از دریافت سیمرغ خود گفت: خدا را شاکرم. همیشه خیال میکردم این مسیر را با دوندگی میآیم و این اتفاق الآن نیفتاد، تشویقهای شما این اتفاق را برایم رقم زد. نرگس آبیار اجازه شکوفایی استعدادهای پنهانم را داد. فائزه برای من بهغیر از ایفای نقش مسئولیت داشت و آن بهخاطر مادرانی بود که بهخاطر فقر فرهنگی و عاشقانههایی قربانی سیاستها میشوند. مادر واقعی فائزه، اعظم محسندوست در جمع ما هستند از او و مادرانی همچون او تقدیر میکنم. خوشحالم که هیئت داوران، فائزه شبی که ماه کامل شد را خوب دیدند.
با مروری بر نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد، محمد بزرگنیا برای اعلام نقش اول مرد پشت تریبون آمد و به همه بازیگران تبریک گفت. سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای بازی در فیلم سینمایی "شبی که ماه کامل شد"، رسید. شکیبا بعد از دریافت سیمرغ خود گفت: من خیلی خوشحالم این جایزه را گرفتم و یک خوشحالی بزرگ دارم که خانوادهام بزرگتر میشود. خانواده تئاتر که 16 سال از آنها آموختم و خانواده شبی که ماه کامل شد این فرصت را در اختیارم گذاشتید و خانواده سینما که اجازه دادید من کنار بهترینهای سینمای ایران باشم و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد سینمای ایران را دریافت کنم.
عباس صالحی وزیر ارشاد، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر برای تجلیل بخشهای دیگر روی جایگاه حاضر شدند.
در بخش بهترین فیلمنامه با مرور نامزدها، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه محسن قرایی و محمد داودی برای سناریوی قصر شیرین اختصاص پیدا کرد. قرایی بعد از دریافت سیمرغ خود از رضا میرکریمی در مقام کارگردانی و حامد بهداد بهخاطر ایفای نقش خود تشکر کرد که فیلمنامه خوب دیده شد. محمد داودی هم گفت: عکس حاج محمد داودی بهجای تصویر من اشتباهی بود که رخ داد. من اینجا گفتم شاید سوءتفاهم پیش آمده باشد.
هیئت داوران جایزه ویژه خودش را به نیما جاویدی بهخاطر ساخت سرخپوست اهدا کرد. مدیر تولید کار بهخاطر غیبت نیما جاویدی عذرخواهی کرد: نیما جاویدی به من گفت از مردم تشکر کنیم که از سرخپوست بسیار استقبال کردند.
نامزدهای بخش کارگردانی مرور شد و حاضرین نام نرگس آبیار را بهعنوان برگزیده اعلام کردند. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای ساخت فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد، اختصاص پیدا کرد. آبیار بعد از دریافت سیمرغ خود گفت: دلگیری داشتم که کاندیدای کارگردانی در جشنواره دیگر نشدم و این جایزه برایم بسیار مهم است. دوستانی که خیلی برای کارشان زحمت کشیدند و آزرده باشند این جایزه برای همه کارگردانان است. من هم میخواهم از اعظم محسندوست تشکر کنم که او مادر واقعی فائزه داستان ما بود. گروه به کشور پاکستان و بنگلادش رفتند و بسیار در شرایط سختی کار کردند و این جایزه متعلق به همه این عوامل است.
نامزدهای بهترین فیلم با استقبال حاضرین در سالن روبهرو شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم هم به شبی که ماه کامل شد رسید و محمدحسین قاسمی در مقام تهیهکننده روی جایگاه رفت و این سیمرغ به او اهدا شد. قاسمی تصریح کرد: اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسندوست تقدیم میکنم.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم آرای مردمی را منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما اعلام کرد. او گفت: امشب به سینمای ایران تبریک میگویم؛ بقیه نهادها باید از سینما بیاموزند که چگونه صمیمیت و وفاق داریم. ما زخم نمیزنیم ولی هرکسی این کار را میکند به عقوبت الهی دچار میشود. فیلم برگزیده تماشاگران ماجرای نیمروز در رده پنجم هستند. شبی که ماه کامل شد در رده چهارم، تختی در رده سوم، سرخپوست دومین فیلم و متری شیش و نیم در جایگاه نخست قرار گرفت.
سیدجمال ساداتیان جایزه تماشاگران را دریافت کرد و گفت: فیلم پرزحمتی بود و 5 ماه تصویربرداری با هنروران زیاد و نتیجه تفکر و فیلم اندیشه کارگردان جوانی بهنام سعید روستایی بود. سینما کارکرد زیادی دارد؛ چرا باید یک گردش مالی پایینی داشته باشیم.
*روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با ساعاتی تأخیر اعلام کرد: محمدرضا شجاعی برگزیده طراحی لباس جشنواره فیلم فجر که برای دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «ماجرای نیمروز: رد خون» نامزد دریافت جایزه شده بود برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» این سیمرغ را دریافت کرد که بهاشتباه در مراسم اختتامیه «شبی که ماه کامل شد» عنوان شد.
ارسال نظرات